Opgroeiend temidden van een muzikaal en kunstminnend gezin (moeder, piano; zus, viool; (stief-)vader, architect) begon Saskia Meijs op negenjarige leeftijd op de altviool. Het was niet meteen ‘liefde op het eerste gezicht’, maar eerder een praktische overweging: op de viool was al beslag gelegd en de piano was niet handzaam. Op de dwarsfluit lag een familiair taboe, en de harp was alleen voor de engeltjes. Op de Middelburgse muziekschool lag in het intrumentenhok, eenzaam achtergelaten, een altviool. Die moest het toen maar worden. De liefde groeide en Saskia en de altviool laten elkaar niet meer los.

Naast de liefde voor muziek heeft Saskia altijd veel interesse gehad voor literatuur, theater en beeldende kunst. Tegen de gevestigde puber-orde in organiseerde zij op de middelbare school dadaïstische-en middeleeuwse theateravonden en richtte de schoolkrant mede op. Na een jaar in dubio zowel aan het Conservatorium Utrecht te hebben gestudeerd, als ook Nederlandse literatuur aan de Universiteit van Amsterdam, besloot ze toch definitief te kiezen voor de muziek. Voor even dan.

Aan het Conservatorium van Amsterdam had zij les van o.a. Esther Apituley (altviool) en Ernst Glerum (improvisatie). In 2001 was zij één jaar als Erasmus-student verbonden aan de Hochschule der Künste in Berlin bij Prof. Dr. Hartmut Rohde. Na het behalen van haar Masterdiploma (2005), heeft zij zich met haar altviool in veel verschillende genres, stijlen, bands, ensembles en theatergroepen begeven om een muzikale wereld te verkennen die door minder formaliteiten en conventies wordt omgeven dan de ‘puur klassieke’. In 2007 won zij met haar groep Villa Sonora de prestigieuze Jur Naessens Muziekprijs voor het maken en ten uitvoer brengen van vernieuwende muziek in de meest originele podiumpresentatie.

Muziek, beeldende kunst en  literatuur komen uiteindelijk toch weer samen. Sinds 2008 vormt zij samen met beeldend kunstenaar/ videast Martijn Grootendorst de groep Barockpuppies. Samen bedenken, maken en organiseren zij voorstellingen met beeld (video) en muziek (altviool) in de basis rondom een thema en in samenwerking met kunstenaars uit verschillende disciplines; musici, dichters, acteurs, filosofen en dansers. Hun nieuwste voorstelling Orlando Furioso 500 is gebaseerd op het wonderlijke 500 jaar oude epos van Ludovico Ariosto en gooide hoge ogen bij het publiek.

In 2013 maakte Saskia haar eerste solo cd onder de naam Video Viola. In het gelijknamige duo project met Martijn Grootendorst wordt de altviool als veelzijdig solo instrument ten tonele gevoerd en door de video letterlijk in een nieuw licht gezet. Verschillende bevriende componisten schreven hiervoor nieuwe composities, waarin veel ruimte is voor eigen interpretatie en improvisatie. Composities van Martin Fondse, Ernst Reijseger, Maurice Horsthuis, Job Chajes en haarzelf staan op deze veelzijdige cd. De cd en de voorstelling zijn ook te koop via deze site!

Saskia werkt op regelmatige basis samen met Theatergroep Flint (literair muziektheater)componist Harry de Wit (o.a. muziek voor Toneelgroep Amsterdam, documentaires en films), Richard Bolhuis/ House of Cosy Cushions (pop/folk collectief) en Max Tak (muziektheater voor kinderen).

Haar muzikale voorkeur gaat niet zozeer uit naar één bepaalde stijl, als wel naar één instrument: de altviool.

Naast haar muzikale activiteiten werkt zij als Artistiek leider bij het Concertgemaal en op projectbasis als programmamaker bij Theater de Roode Bioscoop. Bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst was zij twee jaar werkzaam als adviseur muziek-en muziektheater.